اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

روایت شب خاطره شهید مدافع حرم، محمود تقی‌پور | رویش آرمان‌ها

  • کد خبر: ۸۸۱۸۰
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
روایت شب خاطره شهید مدافع حرم، محمود تقی‌پور | رویش آرمان‌ها
دومین ویژه‌برنامه رویش، از سلسله رویدا‌های فرهنگی حوزه هنری خراسان رضوی، یکشنبه این هفته در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد که به تجلیل از جایگاه شهید روحانی مدافع حرم محمود تقی‌پور اختصاص داشت.

محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز؛ دومین ویژه‌برنامه رویش، از سلسله رویدا‌های فرهنگی حوزه هنری خراسان رضوی، یکشنبه این هفته در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد که به تجلیل از جایگاه شهید روحانی مدافع حرم محمود تقی‌پور اختصاص داشت.

این مراسم با حضور خانواده شهید تقی‌پور، شماری از هم‌رزمان شهید و جهادگران عرصه میدان دفاع از حرم، محمد حسین‌زاده مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مجید عسکری رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی و احمدرضا بهبهانی مدیر پردیس سینمایی هویزه، برگزار شد که با اکران فیلم مستند کوتاه «آغوش یک رویا» به کارگردانی طهورا کیمیایی و معرفی کتاب «مرضیه» به قلم لطیفه نجاتی همراه بود.

محوریت این جلسه از ویژه‌برنامه‌های رویش را مرور زندگی شهید روحانی مدافع حرم، محمود تقی‌پور، تشکیل می‌داد. این مراسم که به مناسبت چهارمین سالروز شهادت این شهید بزرگوار برگزار شد، به گرامیداشت جایگاه او و ذکر نکاتی درباره نهضت دفاع از حرم اختصاص یافته و با حضور پررنگ مردم و علاقه‌مندان همراه شده بود. در ادامه گزارشی می‌خوانید از این مراسم.

مستند «آغوش یک رویا»

در بخش ابتدایی این مراسم، مستند کوتاه «آغوش یک رویا»، به کارگردانی طهورا کیمیایی، به اکران درآمد که نمایش این اثر بر روی پرده نقره‌ای سینما جلوه‌ای دوچندان داشت. این مستند مروری داشت بر زندگی میرزا محمود تقی‌پور، شهید روحانی مدافع حرم که روایت سرراستی از تعیین مسیر زندگی این شهید عالی‌مقام ارائه می‌داد.

مستند «آغوش یک رویا» نقش شهید محمدمهدی مالامیری، دوست، هم‌رزم و هم‌درس شهید تقی‌پور و همچنین خانواده ایشان را در مسیر جهادی این شهید به شکلی پررنگ مورد تشریح قرار می‌داد و پس از بیان توضیحاتی درباره خصلت‌های این شهید، به پرده آخر و اوج خود می‌رسید که بازنمایی تکان‌دهنده و اثرگذار نحوه شهادت شهید تقی‌پور را شامل می‌شد.

در این اثر حدودا بیست‌دقیقه‌ای، تصاویر باکیفیت و واقعی جبهه‌های نبرد به خوبی مورد استفاده مستندساز قرار گرفته بودند و به طور مشخص روز منتهی به شهادت شهید تقی‌پور مورد تأکید اثر بود که لحنی حماسی به آن می‌بخشید. نریشن‌های پراحساس این مستند می‌توانستند با گفتگو‌های واقعی جایگزین شوند و از این اثر یک مستند کامل‌تر با لحنی تأثیرگذارتر بسازند. با این حال، کیفیت متن‌ها نیز درخور به نظر می‌رسید.

از منظر شنیداری، حاشیه صوتی «آغوش یک رویا» چندان راضی‌کننده نبود و با پرش‌های نامنسجم در بخش میکس و انتخاب قطعات در قامت اثری برای اکران سینمایی، ناموزون به نظر می‌رسید. در عوض، مستندساز به‌خوبی از تصاویر آرشیوی موجود و همچنین فیلم‌های اختصاصی استفاده کرده و در بخش اخیر دوربین خود را به درون کانون خانواده شهید تقی‌پور برده بود تا مخاطب بتواند حالات معنوی ایشان را به‌نحوی بی‌واسطه درک کند. این محصول ۱۴۰۰ که یک تألیف مناسب در مقام پرتره‌ای استانی از یک شهید والامقام محسوب می‌شد، مخاطبان خود و حاضران در سالن را تحت‌تأثیر خود قرار داد.

خاطرات رزمندگان

پس از پایان نمایش مستند «آغوش یک رویا»، غلامعلی فصیحی، مداح کاروان مدافعان حرم، مطالبی را درباره شهید تقی‌پور بیان کرد. فصیحی به نقل چند خاطره درباره شهدای روحانی مدافع حرم پرداخت و تأثیر حضور روحانیون در این جبهه‌ها از سال ۹۲ به بعد را درخور ستایش معرفی کرد. او با توجه به طرح برخی شبهات و مسائل اعتقادی در عرصه دفاع از حرم، حضور روحانیون در بین مدافعان حرم را امری بسیار ضروری و مؤثر قلمداد کرد و ماجرایی را بازگو کرد که در آن قدرت استدلال روحانیون مدافع حرم، باعث تقویت روحیه وحدت و تحکیم قوای ذهنی رزمندگان فاطمیون شده بود.

فصیحی همچنین از تأثیرگذاری روحانیون مدافع حرم بر اسیران تکفیری سخن گفت و با ذکر شواهدی توضیح داد که بزرگ‌منشی و رفتار توأم با رأفت و روشنگری این روحانیون حتی باعث تغییر رویکرد برخی از افراد داعش و پیوستن آن‌ها به مدافعان حرم شده است. وی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطراتی را از قساوت و وحشیگری نیرو‌های تکفیری نقل کرد و به یاد شهید تقی‌پور به مداحی و قرائت روضه حضرت ابالفضل العباس (ع) پرداخت که باعث ایجاد فضایی معنوی و حزن‌آلود در سالن شد.

ماشاءا... شاهمرادی‌زاده، بازیگر مشهدی که از رزمندان دوران دفاع مقدس نیز به شمار می‌رود، در سخنان خود توضیح داد که چطور تصمیم گرفته به جمع مدافعان حرم بپیوندد و با ایشان از نزدیک همراه شود. شاهمرادی‌زاده در ادامه، با لهجه شیرین و بیان جذابش، به ذکر خاطراتی بامزه از جبهه‌های جنگ پرداخت و توضیح داد که خوب است در محافلی این‌چنینی، درباره بخش‌های بانشاط جنگ و نوع شوخی‌های نشاط‌انگیز رزمندگان هم صحبت شود. زیرا این هم، بخشی از واقعیت تاریخ شفاهی دفاع مقدس و دفاع از حرم است که می‌تواند برای نسل جوان جذابیت داشته باشد.

سومین پیشکسوت عرصه دفاع که به بیان سخنان خود در این بخش پرداخت، حسن فیض‌آبادی بود که بر اهمیت و نقش کلیدی حضور روحانیون، چه در ایام دفاع مقدس و چه در جبهه‌های دفاع از حرم، تأکید کرد و تأثیر اعتقادی این افراد بر فضای جبهه‌ها را مورد اشاره قرار داد. او با بیان خاطراتی از جنگ هشت ساله ایران و عراق و نیز ایام دفاع از حرم، بر تأثیر روحانیون در جلوگیری از رخنه کردن تزلزل در میان رزمندگان اسلام تأکید کرد.

تغییر فضا در بخش پایانی

در بخش بعدی این مراسم، قرعه‌کشی بین حضار انجام و جوایزی از دست پدر شهید محمود تقی‌پور به برندگان اهدا شد که این موضوع تا حدی به فضا تنوع بخشید. سپس مجری توضیحاتی درباره مراسم سالگرد شهادت شهید تقی‌پور که قرار است امروز در محل رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شود، ارائه کرد.
تمثال شهید تقی‌پور که تصویرگری آن، در مقابل چشمان حضار از ابتدای مراسم بر روی صحنه از سوی احمد منصوب (نقاش مشهدی) آغاز شده بود، به پدر و مادر شهید اهدا شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->